.
توکّل به خدا و تأثیر نپذیرفتن از تلقین و استناد ندادن بى دلیل هر چیزى به چیز دیگر، مى تواند انسان را در مقابل مشکلات پیروز و سربلند کند. انسان با خواندن سورههاى ناس و فلق، نیز آیة الکرسى و اعتماد و توکل به ذات اقدس حق و ارتباط قوىتر با خدا، از گزند انسانها و شیاطین و اشرار در امان خواهد ماند.
»قل أعوذ بربّ الفلق، من شرّ ما خلق؛(1) بگو پناه مى برم به خداى سپیده صبح از شرّ تمام آنچه آفریده است«. در هر حال دنیا محلّ حوادث و تب و تاب است و زندگى هر انسانى، فراز و نشیب دارد که در صورت صبر و تحمّل موفق مى شود. خداوند فرمود: »اى افرادى که ایمان آوردهاید! از صبر (و استقامت) و نماز کمک بگیرید! (زیرا) خداوند با صابران است«.(2) در این صورت در هر آزمونى پیروز خواهد شد.
ممکن است ورد و دعا و یا عمل خاصى پشت سر بعضى از افراد باشد و از شرّ آنها که با افسون در گرهها مى دمند(3) و هر تصمیمى را سست مى کنند، محافظت کند. این گونه افراد، اگر چنین احساسى را داشته باشند، مى بایست به سراغ آیاتى از این قبیل رفته و با اعتقادى محکم که همه چیز در دست خدا است و بى تقدیر او هیچ کارى انجام نمىشود، در امور خود ثابت قدم باشند. اگر با این حال به حوادثى برخورد کردند، از آن عبرت گرفته و با صبورى، زندگى را به پیش برند، زیرا چارهاى جز صبر ندارند. البته پایان خوشى در انتظار هر صابر و شکیبا وجود دارد.
پى نوشتها:
1. فلق (1139 آیه 1 و 2.
2. بقره، آیه 153.
3. فلق، آیه 4.
پاسخ گو
جمعه 17 تیرماه سال 1384 ساعت 06:17 ب.ظ
سرنوشت انسانها در دست خدا و در گرو عمل آدمى است. این که بخت کسى را بستهاند، اعتقادى عوامانه و مردود است. انسانها به دلایل خاص و بعضاً نامعلوم، در طول زندگى خود دچار تحوّلاتى مى شوند که در عالم خلقت، امرى طبیعى ومتداول به نظر مى رسد. بعضى داراى همسر خوب و زندگى مرفه مى شوند و بعضى کاملاً برعکس. بعضى بسیار دیر ازدواج مى کنند و بعضى دیگر چنین موقعیتى را پیدا نخواهند کرد.
آداب و رسوم، اوضاع متفاوت زندگى، ناهمخوانى خانوادهها و زندگى ماشینى و مدرن امروزى که سطح توقعات را بسیار بالا برده و اوضاع نابسامان اقتصادى، گاهى حق هر گونه انتخابى را از انسان سلب مى کند.
در عین حال دعاى خوب که از اولیاى الهى صادر شود، نیز دعاى پدر و مادر در حق فرزند و دعاى معلم در به دست آوردن توفیقات تأثیر حتمى دارد. دعایى که دعانویسان علیه افراد انجام مى دهند و یا آن که دعاى ایشان سبب تفرقه قلبها مى شود، اگر چه در مقطع خاصى ممکن است تأثیر گذار باشد، ولى نمىتواند زیان جدّى وارد کند. خداوند در قرآن بعد از بیان این که قوم یهود از دو فرشته، وسایلى را یاد گرفتند و با آن قصد مىکردند که میان مرد و همسرش تفرقه ایجاد کنند؛ مى فرماید: ولى هیچ گاه نمىتوانند بدون اجازه خداوند به انسان زیان برسانند.(1)
عمل، سرنوشت انسانها را تعیین مى کند: »پس هر کسى هم وزن ذرّهاى، کار خیر انجام دهد آن را مىبیند و هر کسى هم وزن ذرّهاى، کار بد کرده آن را مى بیند«.(2)
پى نوشتها:
1. همان.
2. زلزال (99) آیه 7 و 8.
پاسخ گو
جمعه 17 تیرماه سال 1384 ساعت 06:12 ب.ظ
دعا در معناى عام که به هرگونه توسل و توجه عابد به معبود گفته مى شود؛ تنها سبب اتصال روحانى و معنوى بین خالق و مخلوق است.
نیازمندى، علت و دلیل اصلى توجه انسانها به مبدأ و مقصدى است که خود آگاه و ناخود آگاه انتخاب مى شود. خود آگاه براى افرادى است که روح دعا در اعماق جانشان ریشه دوانده و ناخود آگاه براى غافلان است که به هنگام اضطرار و وحشت و بى کسى و تنهایى فطرتشان بیدار مى شود. در آن صورت تمام قدرتهاى پوشالى را از کار افتاده دانسته و خدا را عامل نجات خویش مى دانند.
آیا مراجعه به دعا نویسان و استفاده از ادعیه مخصوص براى رفع مشکلات، مؤثر است؟
خداوند فرمود: »و هنگامى که بندگان من از تو درباره من سؤال کنند، (بگو:) من نزدیکم! دعاى دعا کننده را، به هنگامى که مرا مى خواند، پاسخ مى گویم! پس باید دعوت مرا بپذیرند و به من ایمان بیاورند تا راه یابند (و به مقصد برسند)«.(1)
آیه این باور و اعتقاد را در وجود انسان تقویت مى کند که دعا و طلب حاجت، منشأ و خاستگاه الهى دارد و چنین به نظر مى رسد که خداوند در یک انتظار رحمانى از مخلوق خود به سر مى برد تا او را پاداش دهد و حاجت هایش را برآورد. از این رو دعا و دعانویسى، نیز مراجعه به اهل فن براى سرعت بخشیدن و رسیدن به نتیجه مطلوب، صورتى واقعى به خود مى گیرد.
دعا چون دارویى است که به هر حال تأثیر خود را خواهد گذاشت و اگر در این مسیر به خوبى مورد استناد و استفاده قرار گیرد حتماً نتیجه بخش خواهد بود.
البته مراجعه براى دعا نزد علما و بزرگان و یا دعانویسانى که از کمالات بهرهاى دارند، نیز از دعاهاى مخصوص و وارد شده از لسان معصوم استفاده مى کنند، امرى پسندیده است.
در عین حال ازدواج و مشکلاتى که در مسیر آن قرار دارد، نمىتواند به طور حتم معلول دعایى باشد که دعانویسى نوشته باشد و یا بختى بسته شده که دعا نویس باید آن را باز کند.
قبول چنین تصوراتى به عنوان اعتقاد حتمى مردود است، اگر چه در عالم هستى اسرارى وجود دارد که به دلایلى به دست بعضى افراد صالح و یا ناصالح مى افتد و از آن بهره صحیح یا باطل برده مى شود. چنان که قوم یهود از دو فرشته هاروت و ماروت مطالبى را آموختند که با سوء استفاده توانستند به وسیله آن، میان مرد و همسر جدایى بیفکند.(2)
پس معلوم است که اسباب و وسایلى در عالمِ وجود قرار دارد که بتوانند ابزارى قدرتمند براى رسیدن به اهداف معیّن باشند. دعا یکى از سببهاى قوى است.
پى نوشتها:
1. بقره (2) آیه 186.
2. همان، آیه 102
پاسخ گو
جمعه 17 تیرماه سال 1384 ساعت 06:07 ب.ظ