انسان از آغاز زندگى حتى از لحظهاى که نطفه او در قرارگاه رحم واقع مى شود، مراحل زیادى از مشکلات و درد و رنجها را تحمل مى کند تا متولد مى شود. بعد از تولد در دوران طفولیت و سپس جوانى و از همه مشکلتر در دوران پیرى، با انواع مشقتها و رنجها رو در رو است. این طبیعت زندگى در دنیا است و کم و بیش شامل همه انسانها مى شود و کسى از آن استثنا نیست. انتظار وضعى غیر از این داشتن اشتباه است. نگاهى به زندگى انبیا و اولیاى الهى نشان مى دهد که زندگى این گلهاى سر سبد آفرینش نیز با انواع ناملایمات و درد و رنجها قرین است. هنگامى که دنیا براى آنها چنین باشد، وضع براى دیگران روشن است. اگر افراد یا جوامعى را مى بینیم که به ظاهر درد و رنجى ندارند، بر اثر مطالعات سطحى ما است، از این رو وقتى نزدیکتر مى شویم، به عمق درد و رنجهاى اینان (صاحبان زندگى مرفه) آشنا مى شویم، یا این که براى مدتى محدود نیستند داراى مشکلات نیستند که قانون کل جهان را بر هم نمىزند.(1) این که انسانى پیدا شود که در زندگى داراى مشکلى نباشد، تصور نادرستى است. بیمارىها، درد سرها، تلاشها براى زندگى، محدودیت لذتها، تکرارى بودن زندگى و بى معنایى آن براى بسیارى و احساس پوچى، جنگها، مشکلات طبیعى، برآورده نشدن بسیارى از خواستهها، به هدف و مقصود نرسیدن، از بین رفتن نقشهها براى زندگى، وجود موانع و هزاران مورد دیگر موجب مى شود از این تصور خام (نبود مشکل براى برخى) دست بکشیم. وجود سختىها و مشکلات براى زندگى ما لازم است و بدون وجود آنها زندگى بى معنا و یکنواخت خواهد بود. سختىها و دشوارىها نقش مهم و نیرومندى در تربیت، تقویت اراده، شکوفایى استعدادهاى نهفته انسان و بیرون آوردن زندگى انسان از یکنواختى و تکرار دارند، ولى وقتى سخن از کارکرد سازنده دشوارى و مصائب مى رود، منظور این نیست که این تأثیر روى همه افراد یکسان است، بلکه روى برخى ممکن است نقش منفى داشته باشد، ولى مهم چگونگى برخورد و رویارویى با مشکلات است. هر اندازه شخص داراى جهان بینى بهترى باشد و فلسفه رنجها و مصائب را بهتر بشناسد و از نظر روحى، خطرپذیر و با اراده و مقاومتر باشد، از جنبههاى مثبت مشکلات بهره افزونترى مى گیرد. بر عکس هر اندازه شخص عافیت طلب، بدبین و خطر گریزتر باشد، از مشکلات آثار منفى بیشترى دریافت مى دارد. سختىها و گرفتارىها مقدمه کمال و پیشرفت است. این امور براى تکامل بشر ضرورت دارد. اگر سختىها و رنجها نباشد، بشر تباه مى گردد. قرآن کریم مى فرماید: «همانا انسان را در رنج و سختىِ آفرینش قرار دادیم».(2) بنابراین انسان باید مشقتها را تحمل کند و سختىها بکشد تا به کمال لایق خویش دست یابد. تضاد و کشمکش شلاق تکامل است و موجودات زنده با این شلاق خود را به سوى کمال مى رسانند.(3) براى توضیح بیشتر مراجعه کنید به مجموعه آثار، ج 1، استاد شهید مطهرى، ص 176 تا 196. پى نوشتها: 1. ناصر مکارم شیرازى، تفسیر نمونه، ج 27، ص 10. 2. بلد (90) آیه 4. 3. مرتضى مطهرى، مجموعه آثار، ج 1، ص 176 به بعد.
پاسخ گو
چهارشنبه 27 مهرماه سال 1384 ساعت 05:18 ب.ظ