سر این که غریزه جنسى قوى است چیست؟

 غریزه جنسى، همانند میل‏ها و کشش‏هاى درونى دیگر، لازمه روح انسان وفطرى است. غدد جنسى منشأ تحوّلى عمیق در جسم و جان انسان مى‏شود. دکتر کارل مى‏نویسد: »غدد جنسى، نه تنها وظیفه حفظ نسل و نژاد را بر عهده دارند، بلکه در فعالیت‏هاى روانى و معنوى مانیز مؤثرند«.(1)
خداوند به موجب حکمت خویش، غریزه جنسى را وسیله تولید مثل و بقاى نسل قرار داده است. در این صورت فقدان آن، موجبات انقراض و ضعیف بودن آن، تمایل انسان را براى تشکیل خانواده و به دوش کشیدن مسئولیت و سختى‏هاى بسیارى که در این راه باید برخود همواره کند، ضعیف مى‏نماید، در نتیجه یکى از ارکان اساسى تشکیل خانواده و بقاى نسل بشرى را در معرض تهدید جدى قرار مى‏دهد.
البته این تمایل نفسانى مانند تمایلات دیگر حدّ و مرز دارد که اگر به افراط یا تفریط بگراید، مشکلاتى را ایجاد مى‏کند. از این رو اسلام براى اعمال این غریزه جنسى سه محدودیت در نظر گرفته است:
1- ارضاى غریزه جنسى محدود به جنس مخالف مى‏باشد.
2- مصالح کلى جامعه در نظر گرفته مى‏شود، یعنى رابطه جنسى در چارچوب ازدواج قانونى و شرعى مى‏باشد.
3- روابط زناشویى در محدوده شرع صورت مى‏گیرد.(2)
اگر افرادى به انحراف کشیده شده‏اند، اشکال در اصل غریزه جنسى نیست، بلکه در ارضاى ناصحیح آن است.
امام على(ع) مى‏فرماید: »کسى که در شهوت تند روى کند، آفات و بلایا نیز به سرعت به سوى او مى‏شتابد«.(3) این امر اختصاص به غریزه جنسى ندارد، بلکه در مورد امر تغذیه و غیره نیز صادق است. غذا خوردن براى سلامتى انسان ضرورت دارد اما اگر به حد اسراف و پرخورى برسد، مضرّ خواهد بود.
1. الکسیس کارل، انسان موجود ناشناخته، ص 100.
2. محمد تقى مصباح، اخلاق در قرآن، ج 2، ص 248، با تلخیص و تصرّف.
3. غررالحکم، ج 5، ص 327.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد