اگر بخواهیم از منتظران امام زمان باشیم چه باید بکنیم؟

 در برخى روایات وظایفى براى شیعیان بیان شده است(1) که با انجام و رعایت آنها مى‏توان از منتظران واقعى امام زمان(ع) بود و حضرت به انسان توجه خواهند کرد.
در این جا به برخى از آن‏ها اشاره مى‏شود:
1- تقوا گرایى:
یکى از وظایف مهم شیعیان در عصر غیبت، خودسازى و رعایت تقوا است؛ زیرا برقرارى ارتباط با امام پارسا، پارسایى مى‏طلبد بر این اساس یکى از ویژگى‏هاى یاران امام زمان(ع) تقوا گرایى بیان شده است.(2) امام‏صادق(ع) فرمود: «هر کس خوش دارد در شمار اصحاب قائم باشد، باید چشم به راه باشد و پارسایى پیش گیرد و کردار باورع داشته باشد».(3)
2- تکلیف گرایى:
یکى از عواملى که زمینه توجه امام زمان(ع) را به انسان‏ها فراهم مى‏کند، دین مدارى و تکلیف گرایى است. انسان باید در عصر غیبت بیشتر به دستورهاى الهى توجه نموده و مقید به انجام تکلیف خدایى باشد؛ زیرا در عصر غیبت انسان‏ها بیشتر در معرض آسیب‏ها و آفات قرار مى‏گیرند و نیاز به پشتوانه قوى دارند. این پشتوانه قوى تقویت باورهاى دینى و پاسدارى از دین است. از سوى دیگر با انجام تکالیف الهى مى‏توان به آسیب زدایى پرداخت.
امام صادق(ع) فرمود: «براى صاحب الامر غیبت طولانى است. در این دوران هر کسى باید تقوا پیشه سازد، و به دین چنگ زند».(4)
3- انتظار فرج:
یکى از وظایف شیعیان انتظار فرج است. پیامبر اسلام(ص) فرمود: «افضل اعمال امتى انتظار الفرج مِن اللَّه عزّوجلّ».(5)
انتظار کشیدن ظهور یک مصلح، در انسان آمادگى براى انجام کارهاى نیک و اصلاح گرایانه ایجاد مى‏کند.
4- اصلاح جامعه:
یکى از وظایف شیعیان اصلاح جامعه است. همان گونه که انسان وظیفه دارد به تقوا و خودسازى بپردازد، وظیفه دارد که با ناهنجارى‏ها مبارزه نماید. در آموزه‏هاى دینى این نگرش که در عصر غیبت باید در برابر ناهنجارى‏ها و بى عدالتى‏ها بى اعتنا بود، پذیرفته شده نیست، و این تحریف مفهوم انتظار است، بلکه از منظر اسلام همگان وظیفه دارند که با بهره‏گیرى از دو عنصر امر به معروف و نهى از منکر در صدد ایجاد جامعه‏اى مبتنى بر شایستگى، خدامحورى و عدالت باشند، یعنى همان هدفى که امام زمان مى‏خواهند اجرا کنند.
چنین شخصى هدفى را دنبال مى‏کند که امام زمان مى‏خواهد.
5- شناخت امام و حجت خدا:
شناخت امام و جایگاه او در اسلام یکى از مهم‏ترین عامل است که باعث مى‏شود امام زمان(ع) به انسان توجه نماید، از این رو در اسلام به شناخت امام(ع) و اطاعت از او سفارش شده است: «مَن مات و لم یعرف امام زمانه، مات میتةً جاهلیة؛(6) کسى که بمیرد و امام زمان خود را نشناسد، مانند دوران جاهلیت مرده است».
6- استمداد از امام زمان(ع):
انسان باید تلاش نماید تا جایى که امکان دارد از فیض وجود امام زمان بهره‏مند باشد. همان گونه که از آفتاب پشت ابر مى‏توان بهره‏مند شد.
به هر طریقى که امکان دارد باید با او ارتباط برقرار نمود که حداقل آن خواندن دعاهاى وارد شده مانند ندبه و فرج است.
اگر خواهى که دوست نگسلد پیوند
سر رشته نگه دار تا نگهدارد
7- دعا براى امام زمان(ع):
یکى از عواملى که مى‏تواند در جلب توجه امام زمان(ع) مؤثر باشد دعا کردن براى حفظ حضرت و تعجیل در فرج او است.
در روایات متعدّد سفارش شده که براى سلامتى امام زمان(ع) دعا کنید. از جمله دعاهایى که امام رضا(ع) سفارش نمود براى امام زمان(ع) خوانده شود، این است: «اللّهمّ ادّفع عن ولیّک و خلیفتک و حجّتک...». دعاى دیگرى که به علاقه‏مندان امام زمان(ع) سفارش شده، دعاى مشهورى است که در مجالس و نمازها خوانده مى‏شود: «اللّهمّ کن لولیّک الحجّة ابن الحسن...».(7)

پى نوشت‏ها:
1. بحارالانوار، ج 52، ص 122؛ منتهى الامال، ص 555.
2. بحارالانوار، ج 52، ص 366.
3. همان، ص 140.
4. همان، ص 135.
5. همان، ج 51، ص 44.
6. نجم الثاقب، ص 613.
7. منتهى الامال، ص 562.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد